Kezdőlap Szentesi Élet Színházban jártunk…

Színházban jártunk…

717

Nem élhetek muzsikaszó nélkül

Nehéz klasszikus szerzők népszerű műveit újból és újból színpadra vinni. Ha valaki ismételni próbál egy nagy sikerű előadást, vesztett ügye van, ha modern körülmények közé helyezi a cselekményt, nem fog passzolni a problematika a mához. Nagyon nehéz a közönség elvárásainak megfelelni.
Kis Domonkos Márk rendezése egyszerűen a népszínmű műfajának felel meg, Móriczhoz méltó színvonalon. Nem a giccses „magyar nóták”, hanem a valódi, esetenként ősi népdalok uralkodnak benne.

Nincs függöny a darab kezdetén, belépünk a cigányzenével permetezett nézőtérre, azonnal kocsmában érezzük magunkat, pedig később kiderül, hogy az egy nagybirtokosi kúria szalonterme. Remek a hangulat, mindenki részegen rogyadozik, dülöngél, vagy szunyókál, az asztalokon borosüvegek. Aztán egy kendős, tűzrőlpattant menyecske jelent meg tálcával a kezében, kolbászt és kenyeret, majd pálinkát kínált a közönségnek. Remek ötlet!

Rendkívül egyszerű a színpad berendezése: egy faragottnak tűnő, eltolható rács választja keresztben ketté a színpadot. Ha ezt a két részből álló, csukható-nyitható falat széthúzzák, a mulatás színhelyén vagyunk, (előbb szalon, aztán kocsma), a cigányzenekar (Mircse bandája) hangja kerül az előtérbe, a bravúros táncjelenetek, asztal tetején és betöltve a teljes színpadot, ha pedig összehúzzák a falat, a három nagynéni szobájában vagyunk, akik a darab főhősnőjét, Pólikát felnevelték.

A középpontban Pólika férje, a mihaszna Balázs áll, Móricz kedvenc típusa,
a magyar dzsentri. Tulajdonságait jól ismerjük mi, akik a 19.-20. század magyar irodalmát nagyjából ismerik, csak néhányat említenék: alkoholista, gálánsan hímsoviniszta, rasszista, önimádó, pazarló és felelőtlen, de mégis szeretjük. Folyamatosan megalázza a cigányt és a zsidót, közben belőlük él, ő a parazita. Magyarország sok évszázada tartó hanyatlásának sírva vigadó, tüzes, ropogós haláltáncot járó jelképe ez a figura. Óriási színészi lehetőség, melyet nagyon jól ki is használt, remekül teljesítve feladatát Kaszás Mihály, elbűvölő romlottsággal tárta elénk Móricz hősét.
Ladács Fanni pontosan olyan Pólika, amilyennek elképzelnénk: törékeny, vékony, szerénynek és gátlásosnak tűnő alkat. Ideges, mégis öntudatos, mozgása, hangja, modora mégis tiszteletet parancsol, ami nagyon nehéz az ő helyzetében. (Egy alkoholista feleségének lenni a legszörnyűbb megpróbáltatás egy nő részére. Pólika olyan erős, hogy legyőzi férje függőségét.) Árvalányként nagynénik nevelték, félig cselédként, félig rokonként, ami abban a korban gyakori volt. Mégis öntudatosan védekezik alkoholista, nárcisztikus férje túlkapásai ellen, és romantikus módon – sikerrel. Tökéletes alakítás egy önellentmondó szerepben.

A nénik szerepei is aranybányák: Zsani néni (Losonczi Kata) az erőt jeleníti meg és a tekintélyt, kontrasztja Pepi néni, aki csupa lágyság, naiv szeretet. Van egy parádés figura is a darabban, előttünk kitárul Tarpai Viktória Jászai – díjas színésznő egész tudása és tehetsége, Kisvicákné népies és tájszólásos figurájában. Óriási mellékszereplő volt. Mina (Szemerédi Betti) humora is elbűvölő volt.

A tapsot is egy nagyszerű fergeteges csárdással köszönte meg az együttes. Az Állami Népi Együttes egykori repertoárjából táncoltak és énekeltek, Bartók és Kodály híres feldolgozásaiból.
✍Dr. Papp Erzsébet
📸Déryné Program





Forrás