Kezdőlap Hírek Hírek Iskolára hangoló projektnapok a Zsoldosban…

Iskolára hangoló projektnapok a Zsoldosban…

492

Az iskolakezdés mindig izgalmas időszak, de sok kihívással jár. A nyári szünet után nehéz visszazökkenni a napi rutinba. A korai kelés, a házi feladatok és az iskolai kötelezettségek újra megterhelhetik a gyerekeket és a szülőket is.
A szeptember okozhat stresszt és szorongást, különösen azoknak, akik új iskolába, osztályba, új környezetbe kerülnek. Ezek a kihívások megfelelő előkészületekkel és támogató hozzáállással azonban könnyebben kezelhetők.
Ennek lehettünk tanúi a HSZC Szentesi Zsoldos Ferenc Technikumban a tanévkezdés első hetében, amikor is nem hagyományos tanórákon vettek részt a tanulók, hanem izgalmas, változatos programok várták őket.
Külön figyelmet kaptak a „gólyák” az első napokban. Az oktatók fontosnak tartották, hogy jól érezzék magukat és feloldódjanak, éppen ezért kedden ismerkedő napot szerveztek nekik sok-sok változatos feladattal, csütörtökön pedig „felavatták” őket a végzős tanulók.
A vetélkedőt a 9. B (gépész, szépész) osztály nyerte, így ők képviselik iskolánkat a városi vetélkedőn.
A programok szervezői: Báthoryné Majzik Andrea és Török Tímea Berta.
Az Iskolára hangoló projektnapok programjairól az alábbiakban olvashatnak:
Ki mit tud az épületgépészetről?
Kovács Árpád és Kiss Károly oktatók projektjének célja: megismertetni a diákokkal az épületgépészetben fellelhető szakmákat, rávilágítani a szakmák szépségére, és játékos formában bemutatni a szakmákhoz nélkülözhetetlen érzékszerveket, valamint az azok hiányából fakadó gondokat.
A tanulók többségét sikerült bevonni a játékokba, sokan igazi kihívásnak tekintették a feladatok leküzdését. Meglepően sok leány tanuló is aktívan részt vett az ügyességi játékokban.
A logikus gondolkodás és a térszemlélet fejlesztése című projekt „alkotói”: Czakó Krisztina, Konkoly Tünde, Sótiné Erika, Takács Bernadett és Fekete Nagy Gábor.
Az oktatók egy olyan terület fejlesztését tűzték ki célul, ami talán az egyik legnehezebb: ez pedig a gondolkodás.
A gondolkodás az emberi megismerő tevékenység legmagasabb foka, és szoros kapcsolatban van a beszéddel és a nyelvvel, és legalább ennyire elválaszthatatlan az intelligenciától.
A gondolkodás fejlesztését a különböző részképességek fejlesztésével lehet elérni, így a projekt során olyan feladatokat adtak a tanulóknak, melyek ezen részterületekre összpontosítottak: vizuális észlelés és figyelem, sorrendiség felismerése, tájékozódás időben, tájékozódás síkban és térben, logikus gondolkodás.
Egyszerű matematika játékokat, egyperces és képes fejtörőket, a térlátás fejlesztésére különböző térbeli alakzatok nézeteinek párosítását, valamint kartonból kivágott modelljének megépítését kapták feladatként a tanulók.
A részvevő diákok nagyon élvezték a logikai játékokat, jó hangulatban telt el a program.
Vissza a suliba, közösségépítő játékok: ez volt a címe Ollai Julianna és Pintér Etelka oktatók projektjének. Céljuk az osztálytársak közötti kapcsolatkialakítás segítése, a feszültségek oldása volt. A szorongó, visszahúzódó tanulókat is szerették volna bevonni a játékos, könnyed programokba. A projekt olyan kommunikációs, szituációs játékokból állt, amelyek fejlesztik a koncentrációt és az egymásra való odafigyelést.
Horváth József oktató projektje az általa bemutatott oktatási és tanulási módszer, az Electude járműtechnikai digitális oktatási rendszer volt.
Célja, hogy azok a tanulók is ismerjék meg ezt az oktatást és tanulást segítő tananyagot, akik nem a gépjármű mechatronikus képzést sajátítják el. Olyan példák segítségével ismerkedtek meg a diákok az új információkkal, mint a hibrid hajtás, vagy a jármű stabilitását meghatározó lengéscsillapítás.
A szemléletes digitális bemutatási módszer és az ismeretek elsajátításának ellenőrzése újszerű és érdekes volt a tanulóknak.

Dekorációk és idomok – Halloween-i dekorációk: ez volt a címe Tarján András és Vincze Attila oktatók projektjének, akik műhelyiskolás tanulókkal készítettek nagyon ötletes és látványos dekorokat.
A diákok különböző munkaterületeken dolgoztak egy meghatározott időszakon belül. Ez a rotációs, forgószínpados rendszer lehetőséget adott arra, hogy többféle feladatot is megismerjenek, miközben átfogó képet kaptak a munkafolyamatok működéséről. A projekt során a diákok megtanulták, hogyan dolgozzanak ki megoldásokat különböző szakmai jellegű kihívásokra, ami hozzájárult önálló gondolkodásuk fejlesztéséhez.
A projektet elégedettségi kérdőív zárta.
Szépség és szörnyeteg a higiénia tükrében. Medgyesi Arnoldné és Víghné Németh Ildikó oktatók projektjének címében a szépség az egészséget, a szörnyeteg pedig a fertőzést jelenti (az előadás tartalmát tekintve).
A projekt elsődleges célja a prevenció fontosságára való rávilágítás volt, figyelve az osztályok szakirányának megfelelő eltérésekre.
A fő kérdések: A különböző szakmák, foglalkozások közben milyen módon lehet kapcsolat a fertőzési forrásokkal? Milyen jelei lehetnek a megjelenő fertőzéseknek? Hogyan lehet védekezni ellenük?
A képekkel illusztrált magyarázat után a lehetséges példákat gyűjtötték össze, a tanulók eddigi ismeretei alapján.
Gál Anikó projektjének címe A berlini fal története volt.
A tanárnő a második világháború utáni európai történelem egy fontos eseményét szerette volna dokumentumfilmek segítségével bemutatni, és rávilágítani arra, hogy Magyarországnak döntő szerepe volt azoknak a folyamatoknak az elindításában, amelyek a fal lebontásához és Németország újraegyesítéséhez vezettek.

Zsoldos warrior: az egészség és a fittség jegyében
A testnevelés munkacsoport (Kertészné Kenyeres Zsuzsanna, Piti Péter Pál, Virágos-Kis Gabriella és Végh László) egy akadálypályát állított össze a diákok számára, mely tartalmazott kilenc – a koordinációs és kondicionális képességek fejlesztésére szolgáló – feladatot. Az akadálypálya végrehajtásával céljuk az egyensúlyozó-, az erő-állóképesség, a gyorsaság és a ritmusérzék fejlesztése volt. A feladatok rákényszerítették a diákokat, hogy feszegessék a határaikat. A többség lelkesen állt hozzájuk, és kihívásnak tekintette a végrehajtásukat. A pálya megfelelő nehézségű volt, így mindenkinek volt sikerélménye a végrehajtás során.
Népszerű volt ezenkívül a kenuzás is, a tanulók lelkesen vettek részt a Kurcán való evezésben.
Ügyességi feladatok, és vetélkedők az építészetben: „áram fogdosás”
A villámlással kapcsolatos ismeretek bővítése volt a fő cél.
Azonban rendkívül népszerű volt a ponthegesztés, ahol igazi különleges remekművek készültek.
Nyelvek európai napja 2024.
A nyelvi sokszínűség a kultúrák közötti jobb megértés biztosításának eszköze. Európa nyelvei között barangolva sok hasonlóságot fedezhetnek fel a tanulók.
A Polyák Zsuzsanna tanárnő projektjében résztvevő diákok az általuk kiválasztott nyelvet mutatták be egy rövid videóban. Az elkészült videókat közösen értékelték ki. A tanulók érdeklődéssel ismerkedtek a kiválasztott nyelvvel, olykor hangos nevetéssel kísérve gyakorolgatták a szavakat. Általában a csoportmunkát választották, és így közösen készítették el a feladatvideókat.
Zsoldos élete és a szakmák története
Mácsai Anita tanárnő vendég előadót hívott, aki iskolánk névadójának, Zsoldos Ferencnek az életét és munkásságát mutatta be. Vágvölgyi Zoltán előadása során a diákok bepillantást nyerhettek a korabeli szakmákba, és megtudhatták, milyen volt az inaslét, az iparoslét. Az előadás végén a tanulók tesztet töltöttek ki a hallottakkal kapcsolatban.
Boldogságóra projekt
A projekthét keretében 11 osztályban került megrendezésre boldogságóra. Egy-egy projektfoglalkozás 3 tanítási óra alatt zajlott, melyeknek nagy részét az osztályfőnökök tartották.
A program olyan témákat jár körül, melyek segítik és támogatják a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben. A folyamatos önismereti fejlesztéssel és a boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszti. A boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint hogy lehetőséget adjon a testi-lelki egészség megtartásához szükséges tényezők tanulmányozására és tudatosítására. Célunk olyan optimista, magabiztos és kitartó iskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező felnőtté válnak.

Társas kapcsolatok volt a címe az egyik kezdő osztály, a 9. B projektjének. Pár napja találkoztak először, így a kapcsolatok kialakulása, főként az osztályközösség építése, egymás megismerése volt a fő cél. 5 fős csoportokban készítettek „kapcsolatklinika” projekteket, melyeket be is mutattak az osztálynak. Osztályfőnök: Kallainé Berényi Andrea.

Boldogító jócselekedetek: 3/11B projektje

Ügyességi feladatok és vetélkedők az építészetben: mozaik kirakása és festés volt a feladata azoknak a tanulóknak, akik Bige Csaba és Mészáros János oktatók programján vettek részt. Csoportokban dolgoztak a diákok. Összevágott burkolólapokat kellett időre összeraknia az egyik csapatnak, a másiknak pedig színtervező program segítségével kellett kiszíneznie egy konyhát.
A diákok térlátását, kreativitását és a csoportban való munka képességét fejlesztette mindkét feladat.

Bűnmegelőzési előadáson vettek részt a kilencedik osztályos tanulók Pengő Erzsébet bűnmegelőzési előadó jóvoltából.

A környezettudatos projekt keretében az iskola tanulói a két épületet tisztították meg a szeméttől a hét utolsó tanítási napján.

A projekthét valójában egy vetélkedő is volt, ezért eredményhirdetés zárta. A pontozásnál a programokon való részvétel aránya és az aktivitás volt a mérvadó. Az alábbi eredmények születtek:
I. 10. C (rendészet és közszolgálat)
II. 3/11. B (festő, mázoló, tapétázó; villanyszerelő)
III. 3/11. C (hegesztő, Kereskedelmi értékesítő)
Az első helyezett osztályok 2 db családi pizzát fogyaszthattak el, míg a többi helyezést elért csapatok csokoládét kaptak jutalmul.








Forrás