Kezdőlap Egyéb Elkezdődik az új fahíd építése…

Elkezdődik az új fahíd építése…

99

http://www.szentesinfo.hu/mozaik/2018/9/hid.htm

2018. szeptember 13-án megérkeztek azok a fém cölöpök, melyekre kerülni fog az új Eszperantó fahíd!

A Kurcán átívelő fahíd 1981-ben 24 tölgyfa cölöpre épült és a Szentesen megrendezett országos eszperantó béketalálkozó emlékére az Eszperantó-híd elnevezést kapta. Az Eszperantó-hidat az ATIVIZIG építette. A várost átszelő Kurca főcsatornán biztosítja a gyalogosok átkelését a városközpont és a strandfürdő közötti közlekedési kapcsolatban.

A meglévő gyalogoshíd egy 5 nyílású, 46,0 m hosszú és 2,0 m széles gerendahíd, ahol nyílásonként 3 db I 260 jelű melegen hengerelt, kéttámaszú acél főtartó került beépítésre. A járófelületet a főtartókra rögzített keményfa pallók biztosítják. A korlát anyaga acél és fa.

A helyszíni vizsgálat során megállapításra került, hogy a facölöpök vízjárási vonalában (levegő-víz vonal), egy átlagosan 80 cm hosszú függőleges szakaszon, a keresztmetszetük 25-30 %-át már elveszítették az elmúlt kb. 30 év vízszintingadozása és a jég koptató hatása miatt. A 3. támasznál az egyik közbenső cölöp teljesen elkorhadt, teherbírása nincs. A cölöpök többségének állapota és teherbíró-képessége kielégítő, kivételt képez a 3. sz. támasz 5. pozíciójú és az 5. sz. támasz 6. pozíciójú facölöpje. Az 5. számú támasz kifolyás felőli (6. pozíció) cölöpje eltűnt, elkorhadt, így a süveggerendák kifolyás felőli végei konzolos tartóként működnek. A támasz városközpont felőli süveggerendája viszonylag kielégítő állapotú és jelentősebb deformáció nélkül tartja az 5. nyílás kifolyás felőli főtartóját, a hídközép felőli süveggerenda állapota olyan rossz, hogy 5-7 cm-es lehajlással viseli el a 4. nyílás kifolyás felőli főtartójának terhelését és ez az elmozdulás okozta a pallóterítés deformációját. Megvizsgáltuk a cölöpöket összefogó süvegfák állapotát is. A két darabból álló süvegfák többségének állapotára jellemző az oldalsó felületeken és a bütün jelentkező 1-15 cm mélységű korhadás. A főtartók alatti teherelosztó acéllemez minden támasznál hiányzik, illetve korrodálódott.

A fent leírt hibák csak a jéghegy csúcsa! Az átkelő műszaki állapota már nem teszi lehetővé a híd felújítását, ezért új híd építésére kerül sor.

A mostani híd mellett 4 méterrel készül el az új híd, melynek cölöpeit a napokban kezdik hidraulikával leverni. Miután a megfelelő mélységbe leverik azt a 8db-ot, jöhet bele a több köbméter beton. Így lesúlyozva már maradandó lesz!







Forrás